MEDIAMBIENT

Les platges metropolitanes retrocediran 20 metres en 30 anys

L'AMB demana al Ministeri per a la Transició Ecològica un pla d'estabilització de les platges i s'ofereix per coordinar-lo.

Redacción digital

Madrid - Publicado el - Actualizado

3 min lectura

ls estudis previs de la dinàmica litoral del sud metropolità i la proposta d’actuacions de millora i protecció del litoral metropolità nord conclouen que les platges tenen un dèficit de sorra molt important a causa d’infraestructures com el dic del riu Llobregat i el port del Masnou. Si no es porta a terme un pla estructural de resiliència, les platges podrien perdre més de 20 metres en 30 anys. Per això, l’AMB demana al Govern espanyol un pla d’estabilització del litoral metropolità i estén la mà per coordinar-lo.

Els indicadors i resultats més significatius dels Estudis previs de la dinàmica litoral del sud metropolità són els següents:

Aquests resultats i indicadors complementen un primer estudi de les platges del delta del Llobregat, en què l’AMB va descobrir un sistema de barres de sorra submergides que podria protegir les platges del litoral metropolità sud, amb 1,5 metres d’alçada i una longitud de 20 quilòmetres.

Propostes concretes de protecció i millora del litoral metropolità nord

A partir dels Estudis previs per a l’estabilització de les platges de Sant Adrià de Besòs, Badalona i Montgat, l’AMB ha treballat en un document de propostes i actuacions a les platges del litoral metropolità nord.

Les alternatives proposades intenten donar solucions d’estabilització, especialment en tres àmbits concrets: a la platja de les Roques i les platges del nord del municipi de Montgat, i a la platja de la Mora a Badalona.

Les solucions i mesures que es plantegen s’adapten a les particularitats, necessitats i condicions geogràfiques de cada platja:

Port del Masnou: barrera de sediments negativa per a la regeneració natural de les platges

El port del Masnou, com altres del Maresme, actua com una infraestructura de barrera per a la dinàmica natural dels sediments transportats pels corrents marins a la costa central, que viatgen de nord-est a sud-oest. El transport de sediments es quantifica entre 50.000 i 100.000 m3/any, que queden atrapats a l’estructura portuària. Aquesta circumstància implica que no hi ha aportacions de sorra a les platges de Montgat de manera natural.

Aquest informe proposa restablir el moviment dels sediments a través de la tècnica del bypass: mobilitzant en vaixell (draga) una part de la sorra des del nord cap a la part meridional del port, a les platges de Montgat.

Fins ara es feia una aportació de sorres des de la bocana fins al sud del port, però s’efectuava a la platja submergida (en el fons submarí), i no tenia efecte sobre l’ampliació de superfície de la platja útil (part emergida). Així doncs, aquestes aportacions s’han de fer a la part seca o emergida.

L’AMB estén la mà al Ministeri per a la Transició Ecològica

L’organisme metropolità ofereix la màxima col·laboració tècnica i institucional als organismes competents i estén la mà a la Generalitat i al Govern espanyol per començar plegats un pla de resiliència del litoral metropolità en un marc de cooperació interadministrativa. Aquestes mesures segueixen dues estratègies diferents: actuacions urgents i a curt termini consistents en aportacions de sorra en les platges que ho requereixin, i un pla de resiliència a mitjà i llarg termini que sigui estructural i permeti recuperar i conservar les platges metropolitanes.

L’AMB posa en relleu les actuacions que el MITECO ha engegat al litoral metropolità tot i que els processos administratius alenteixen un procés que convindria que anés més ràpid per fer front a la regressió cada cop més accentuada:

A Migdia a COPE Catalunya i Andorra hem parlat amb el coordinador de conservació i promoció d'espais publics, Jordi Bordanove (àudio).