Oberta l’anònima i confidencial “bústia ètica” per denunciar les males pràctiques a l'administració

Es tracta d'un nou canal electrònic que depèn de la Conselleria d'Acció Exterior, Relacions Institucionals i Transparència

Oberta l’anònima i confidencial “bústia ètica” per denunciar les males pràctiques a l'administració

Redacción digital

Madrid - Publicado el - Actualizado

2 min lectura

Des d'aquest dimarts, si es vol alertar sobre possibles casos de frau o corrupció a la Generalitat, es pot fer a través del que es coneix com a bústia ètica. D'una manera totalment anònima i confidencial, permet avisar sobre males pràctiques en l'administració pública, tant dels alts càrrecs com dels funcionaris o també en temes de contractació.

La seva activació és una de les 25 actuacions previstes en l'estratègia de lluita contra la corrupció i d'enfortiment de la integritat pública, que es va aprovar al Parlament el gener passat.

El llançament d'aquesta bústia és una mesura "eficaç" per protegir les persones alertadores. La Generalitat garanteix la confidencialitat a les persones que decideixin facilitar la seva identitat, que no serà revelada en cap moment, tot i que també permet l'opció de trametre una alerta de manera anònima.

Es pot accedir al canal mitjançant Tor, un navegador que reforça la privacitat i seguretat al fer passar la comunicació a través de túnels xifrats que impossibiliten el rastreig de la font d'informació.

Tres òrgans es faran càrrec de les alertes que es rebin segons la temàtica i naturalesa: el Comitè Assessor d'Ètica Pública, la Comissió d'Ètica en la Contractació Pública de la Generalitat de Catalunya i la Inspecció General de Serveis de Personal.

Tots ells actuen amb independència funcional i no estan sotmesos a ordres jeràrquiques que en condicionin l'actuació, sobretot pel que fa al manteniment de la confidencialitat de les dades personals.

Quan una persona crea una alerta, rep un codi numèric de 16 dígits amb el qual pot accedir al canal i comunicar-se amb els òrgans gestors, veure les notificacions o aportar nova documentació. L'eina no envia mai cap comunicació a la persona, sinó que aquesta ha de fer el seguiment a través del codi.

El missatge s'admetrà a tràmit un cop comprovades les dades d'admissió del cas i la seva versemblança. A partir d'aquest moment l'òrgan gestor comprovarà els fets, i durà a terme les tasques d'investigació necessàries per acreditar-ne la veracitat.

La persona que ha presentat l'alerta obtindrà el resum de les actuacions fetes, les conclusions sobre la vulneració de normes, regles o principis ètics i de bona pràctica i, si correspon, el resum de les recomanacions i actuacions proposades per corregir els fets.

Aquesta bústia s'implementarà durant dos anys per impulsar la integritat pública i millorar la qualitat institucional.

Herrera en COPE

Herrera en COPE

Con Carlos Herrera

Lunes a viernes de 06:00h a 13:00h

Programas

Último boletín

05:00 | 25 oct 2024 | boletin