El turisme actiu a Lleida genera 112,92 milions d’euros i supera les 800.000 activitats contractades
El sector del turisme actiu a Lleida va tancar el 2024 amb un impacte econòmic de 112,92 milions d’euros, un 1,3 % més que l’any anterior. Les 279 empreses de la demarcació van donar feina a 1.866 persones i van realitzar 831.034 activitats, la xifra més alta registrada fins ara.

Joan Talarn, president de la Diputació de Lleida, valora les dades que genera el turisme a Lleida.
Lleida - Publicado el
2 min lectura
Creixement econòmic i ocupació en el sector del turisme actiu
Les empreses de turisme actiu de les comarques de Lleida van generar 112,92 milions d’euros el 2024, un 1,3 % més que l’any anterior. Aquestes dades, presentades aquest dijous a Llavorsí durant l’inici de la temporada, confirmen la fortalesa d’un sector clau per a l’economia pirinenca. A més, aquesta activitat va donar feina a 1.866 persones, consolidant-se com un motor d’ocupació a la zona.
El president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, va destacar que el Pirineu concentra la majoria d’empreses, amb 218 dels 279 establiments registrats. Per comarques, el Pallars Sobirà lidera el sector amb 62 empreses, seguit de la Val d’Aran (44) i l’Alt Urgell (31). A les Terres de Lleida, el nombre d’empreses ha augmentat lleugerament, passant de 59 a 61.
Les activitats més demandades: ràfting, trekking i parapent
El turisme actiu a Lleida s’estructura en tres grans blocs:
- Activitats de terra (53,1 % de les contractacions): senderisme, BTT, trekking i hípica.
- Activitats d’aigua (44,7 %): ràfting, barranquisme i piragüisme.
- Activitats d’aire (2,2 %): parapent i globus aerostàtic.

Rafting a les comarques de Lleida
El ràfting segueix sent l’esport estrella, amb 198.190 serveis realitzats el 2024. El trekking i senderisme van acumular 172.579 contractacions, mentre que el parapent va registrar 16.384 vols. Flòrido Dolcet, president de l’Associació d’Empreses d’Esports d’Aventura del Pallars Sobirà, assenyala que la temporada 2025 comença amb bones expectatives, especialment per les activitats aquàtiques, gràcies a les pluges recents que asseguren cabals òptims.
El perfil del turista: majoria catalans, però creix la demanda internacional
El 73,3 % dels visitants que practiquen turisme actiu a Lleida són catalans, amb un 31,1 % procedent de la mateixa demarcació de Lleida i un 42,2 % de Barcelona, Girona i Tarragona. No obstant això, el sector apunta a captar més turisme espanyol i internacional:
- 14 % de la resta d’Espanya.
- 10,8 % europeus.
- 1,9 % de la resta del món.
Juan Antonio Serrano, vicepresident del Patronat de Turisme, va destacar que el Pirineu i el Pallars Sobirà són referents en esports d’aventura, però que cal donar més a conèixer aquest destí a nivell estatal. El turisme internacional mostra una tendència creixent, però encara hi ha marges de millora.
Reptes i perspectives de futur
El sector del turisme actiu a Lleida té com a objectiu superar de nou les 800.000 activitats contractades aquest 2025. Les bones condicions meteorològiques i l’increment d’empreses a les Terres de Lleida obren portes a un nou creixement.
Tanmateix, els reptes principals són:
- Diversificar l’oferta per atraure més turisme fora de Catalunya.
- Potenciar la internacionalització, especialment entre els mercats europeus.
- Millorar la promoció en col·laboració amb institucions i empreses locals.
En definitiva, el turisme actiu a Lleida consolida la seva importància econòmica i social, convertint-se en un pilar fonamental per al desenvolupament de les comarques pirinenques.